Text

סינקדוכה

במאמרה “?A photograph is not an opinion. Or is it” הפותח את ספר הצילומים “נשים” של אנני לייבוביץ, כותבת סוזן סונטאג: “כל אחד מהצילומים הללו אמור לעמוד בפני עצמו. אבל המכלול אומר: אז זה מה שנשים הן כיום – שונות אחת מהשנייה, מגוונות, הרואיות, גלמודות, קונבנציונאליות, לא-קונבנציונאליות, כמו שהן מוצגות כאן”. סונטאג ממשיכה ואומרת כי הדיון בשאלות מהי אישה, מה היא יכולה להיות ומה היא אמורה לרצות להיות, הינו ייחודי לנשים, וכי השאלות הללו כלל אינן עולות כשמדובר בגברים.

הפסלים הם האמירה שלי על נשים – על האישה האחת הספציפית, על האישה בכלל ועל הקהילה הנשית. הפסלים יוצרים מרחב נשי, אשר מתקיימת בו בו-זמנית החברותא הנשית והבדידות וההתכנסות פנימה, שמאפיינות ומבדילות את האישה בעידן הנוכחי. נדמה שבעבר, החברותא הנשית הייתה זמינה יותר במהלך ההתנהלות היומיומית. התמיכה הזו נעלמה במתווה החיים המודרניים, והפכה למותרות של שעות הפנאי וחוגי העצמה נשית יזומים, אך עדיין כל-כך נחוצה לנשים רבות.

אני מציגה את הנשיות כבעלת פנים רבות. ישנם הרוך והעדינות, אך אלה אינם גורעים במאומה מהכוח, הנחישות, הביטחון והעצמאות של הנשים הללו. נדמה כי הן עומדות לבדן נוכח העולם ונושאות את המציאות הלא-פשוטה על כתפיהן.     גם היום, בתחילת המאה ה-21, כשמתבוננים בייצוגים של נשים, בצילום, פיסול, או בכל מדיה אחרת, עדיין ההתייחסות הראשונית תהיה למראה החיצוני, בבחינת כיצד הן עונות על ההגדרות החברתיות של יופי ונשיות.

מצאתי את עצמי פעמים רבות, בשעה שאנשים מתבוננים בפסלים שלי, מקדימה ואומרת שגם הקירחות הן נשים. כשאינני מציינת זאת, ישנם אלה הטועים לחשוב שאלה הם גברים. האם חוסר השיער – סמל כל-כך מוסכם לנשיות – מטיל בספק את זהותן הנשית. נתונים פיזיים-אסתטיים מהווים, לעיתים, פרמטרים למידת נשיותה של אישה. הדבר מעיד עד כמה, למרות המהפכות למיניהן, הקונבנציות לגבי נשים, למעשה לא השתנו.

ביצירתי אני רוצה להביא את המעגל הרחב של הנשיות. המעגל הזה, כולל בתוכו נשים קירחות, רזות, מלאות, צעירות ומבוגרות, שכן בעיני כולן יפות. אני מוצאת את עצמי מרותקת מהן ומתפעלת מעוצמת נוכחותן.

כמעט כל הנשים המפוסלות הן חברותיי. אני מצלמת אותן במספר פוזיציות ואחר-כך מפסלת על-פי הצילום. אני מנסה לכוון לתנוחות שיעניינו אותי פיסולית, אך בלי להכתיב את התנוחה. לפעמים אני מבקשת מהן להביע תחושה כלשהי, או מראה להן יצירת אמנות אותה אני מבקשת להדהד.

מצאתי שהאופן שבו כל אישה מציבה את עצמה מביא למיצוי מסוים של פנימיותה. היא מאפיינת את עצמה ומנחה אותי לגלות את פנימיותה בתנוחות שבהן היא בוחרת ובהן היא מרגישה נוח מול המצלמה. כך גם בגדיה הינם חלק בלתי נפרד מהפורטרט שלה. הם מאפיינים אותה וממצבים אותה בתקופה, בזמן ומעידים על השתייכותה החברתית.

תכופות אני עסוקה בשאלה עד כמה הריאליזם הפיסולי משקף אמת. האם חשוב הדמיון למקור? ג’אקומטי טען שמטרת האמנות אינה לשעתק את המציאות, אלא ליצור מציאות בעלת אותה אינטנסיביות/עצימות. אני מנסה לתפוס את אותו הדבר, שאינו ניתן להגדרה, הגורם לי להחליט לפסל דווקא את האישה הזו בתנוחה המסוימת הזו ולא באחרות שצילמתי. לעיתים העילה לבחירה היא אופן הישיבה, לעיתים- עיקול הצוואר או תנוחת הידיים.

את תהליך הפיסול אני מתחילה בהעמדת גוש חומר בפרופורציות מתאימות לפוזיציה אותה אני עומדת לפסל. תוך כדי הסרה של החומר בכלי גס יחסית אני מתחילה לחשוף את האישה. במהלך העבודה ישנו תמיד רגע מסוים, לאחר “חפירה” קצרה, כשרק חלק קטן מהגוף נחשף, שבו ברור לי שהאישה הזו אכן נמצאת בתוך גוש החומר וכל שנשאר לעשות הוא לחשוף אותה (כפי שאמר מיכלאנג’לו בהתייחסו לגוש השיש).  לעיתים אני מתערבת ומשנה פרט מסוים, מוחקת תווי פנים, כשאני מרגישה שמשהו אחר “בוער” לצאת, או כשאני בוחרת “להקריח” את האישה המפוסלת (ותמיד חוששת מעין הרע). אני משוטטת במרחבי הזיכרון הנפרסים בין הפסלים, זיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי של גורל נשי, שיש בו עצב, קושי, אך אין בו רחמים עצמיים, אלא עוצמה ויכולת התמודדות עם מציאויות קשות. בעיני היכולת הזו מוטמעת בכל שנות ההיסטוריה הנשית ובהתמודדויות עם הקשיים השונים המייחדים כל תקופה ותקופה.

מעצם היותי אישה, הגוף והרוח הנשיים הינם “כלי כתיבה”, המשמשים אותי במעשה הפיסול. הם מוכרים ונהירים לי כדרך לבטא בהם את תחושותיי ומחשבותיי. אני מוצאת שדרך יחסי עם הנשים אותן אני מפסלת ועם הפסלים עצמם, אלמנטים בזהותי מתחדדים, מקומות שהיו חבויים ודחוקים נחשפים בפני וקל לי יותר להשלים איתם.

*  החלק מייצג את השלם וההפך – השלם מייצג את החלק

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s